Najzdravija ulja

Ulja koja se koriste u ishrani se mogu naći u obliku rafinisanog (obrađenog) i nerafinisanog (sirovog) ulja. Razlika između njih je u njihovom hemijskom sastavu, mirisu, boji, hranljivoj vrednosti, količini omega masnih kiselina, sadržaja antioksidanata i drugih važnih sastojaka. U pogledu nutritivne vrednosti i sadržaju važnih sastojaka, nerafinisana ulja su uvek u prednosti u odnosu na rafinisana, a pored toga imaju i prednosti vezano za poboljšanje ljudskog zdravlja. Danas se ulja za ishranu dobijaju industrijski, gde se proizvodnja odvija u velikim pogonima i proizvodi se u velikim količinama. U nekim delovima sveta, kao što je Maroko i neke azijske zemlje, još uvek postoji tradicionalni način proizvodnje nerafinisanih, hladno ceđenih ulja koje su visokog kvaliteta. Ona su organskg porekla i samim tim i skuplja od ostalih ulja dobijenih na industrijski način. Ovde ćemo govoriti o nerafinisanim uljima, koja se dobijaju metodom hladnog ceđenja i koja su izuzetno važna za očuvanje zdravlja ljudi. Karakterišu ih lekovita svojstva kao i visok sadržaj omega masnih kiselina i drugih hranljivih materija.

Ulje od lanenog semena

Ulje od lanenog semena se dobija od očišćenog lanenog semena na principu hladnog ceđenja. Laneno ulje je zlatno žute boje, sa karakterističnim oporim ukusom sa dozom gorčine. Hranljiva vrednost ulja lanenog semena se ogleda u tome da poseduje omega 3 masne kiseline, koje su izuzetno važne u održavanju zdravlja srca i krvnih sudova. Takođe je bogato antioksidansima koji sprečava mutaciju zdravih ćelija u kancerogene, sprečavaju nastanak ateroskleroze, tromboze i moždanog udara. Ulje od lanenog semena ima pozitivne efekte kod artritisa, reumatizma i infekcije urinarnog trakta, podiže imunitet i ima antikancerogeno dejstvo. Pri korišćenju u ishrani, dodaje se na sveže povrće i salate ili se može piti jedna kašika ulja dnevno.

Ulje od konoplje

Ulje od konoplje je zelenkasto-žute boje i ima ukus sličan orasima. Kao i laneno ulje, ulje konoplje se dobija hladnim ceđenjem očišćenog semena konoplje. U sastavu nerafinisanog ulja konoplje nalaze se omega 3 i omega 6 masne kiseline i veruje se da ulje konoplje, u poređenju sa drugim uljima, je najbogatiji izvor omega masnih kiselina. Ulje konoplje se ne koristi za prženje kao ni laneno već kao preliv preko salata ili se pije po jedna kašičica dnevno.

Ulje iz semena grožđa

Ulje iz semena grožđa je izuzetno cenjeno ulje, koje se dobija hladnim ceđenjem semena grožđa. Boja ovog ulja je zelena sa ukusom sličnim orašastim proizvodima. Lekovita svojstva ovog ulja su sledeća:

-snižava krvni pritisak,

-sprečava pojavu tromboze i ateroskleroze,

-reguliše probavu,

-snižava holesterol

Ima i antioksidativno dejstvo. Ovo ulje se može koristiti kao preliv za salate, ali dobro podnosi i zagrevanje tako da se njime može pržiti ili kuvati.

Ulje iz semena bundeve

Hladnim ceđenjem očišćene semenke bundeve dobija se kvalitetno nerafinisano ulje bundeve. Boja ulja je zelenkasta sa ukusom sličnim orašastim proizvodima. Ulje od bundeve je bogato nezasićenim masnim kiselinama, vitaminom E, karotenoidima i antioksidansima. Ulje bundeve se preporučuje ljudima koji imaju zdravstvenih problema sa prostatom i to sa:

-hiperplazijom prostate,

-hipertrofija (uvećanje) prostate

U prevenciji se koristi protiv nastanka raka prostate. Ono je takođe dobro i za smanjenje holesterola kao i za sprečavanje taloženja triglicerida u krvnim sudovima. Jača imuni sistem i ima blagotvorno dejstvo na varenje. Ulje semena bundeve se koristi sirovo kao preliv za salate a može i da se pije 1-2 kašike dnevno, bez obzira na obrok.

Kokosovo ulje

Kokosovo ulje je, u odnosu na ostala ulja, najbolje i najzdravije ulje za ljudsku ishranu. Proizvodnja kokosovog ulja datira iz drevnih vremena kada se tradicionalno proizvodilo ručnim ceđenjem. Karakteristika kokosovog ulja je da je sasvim zaštićeno od oksidacije i pojave užeglosti. Nerafinisano kokosovo ulje ima lekovito dejstvo na kardiovaskularni sistem, ono je važno i za dijabetičare, ali se može koristiti i pri nezi kože i kose.

Maslinovo ulje

Maslinovo ulje nam je vrlo dobro poznato a može se naći u vidu “extra virgin” i klasičnog maslinovog ulja. Razlika između njih je u tome što se “extra virgin” ulje koristi samo za salate dok se klasično maslinovo ulje može koristiti i za prženje. Maslinovo ulje podstiče izlučivanje želudačnih sokova i time olakšava varenje, blagotvorno deluje na rad jetre i poboljšava crevnu apsorpciju. U gušterači podstiče proizvodnju enzima za varenje i doprinosi snižavanju nivoa lošeg holesterola. Sadrži visok stepen antioksidanata A i E koji neutralizuju slobodne radikale koji se nalaze u našem telu i uzročnik su raka, ali i poboljšava apsorpciju vitamina, posebno vitamina E.

Comments are closed.